25fps

Timelapse

Żyjemy w czasach w których film w rozdzielczości fullHD nie robi na nikim wrażenia, pomimo tego że stacje telewizyjne dumnie nadają w rozdzielczości zaledwie HD.
Alternatywą dla możliwości telewizorów i monitorów jakie posiadamy w naszych domach są niezależni twórcy którzy publikują na YouTubie czy też Vimeo materiały w rozdzielczościach sięgających już 4K. Ale nie tylko rozdzielczość w jakiej są nagrywane materiały przyciąga uwagę widza, nieprzecenione są nowe środki obrazowania między innymi film poklatkowy czyli timelapse, którego zastosowanie u najbardziej znanych youtuberów jest na porządku dziennym.

  Dzisiaj nieco więcej o tej technice z pogranicza fotografii i filmu.

Ogólnie zasada jest prosta. Należy wykonywać cyklicznie zdjęcia w równym odstępie czasu, mając na uwadze że na jedną sekundę filmu składa się 25 zdjęć. Jeśli chcemy uzyskać 10 sekund timelapsa należy wykonać 250 zdjęć (10 sekund razy 25 zdjęć na każdą sekundę filmu).
  Matematycznie nie jest to jakoś skomplikowane 🙂 gorzej z cyklicznym wykonywaniem zdjęć, ponieważ na początku pojawiają się dwa podstawowe pytania:
1. Jak sprawić aby aparat wykonywał sam od siebie cyklicznie zdjęcia tak żeby nie trzeba było naciskać spustu migawki jak szalony?
2. W jakich odstępach czasu wykonywać zdjęcia żeby timelapse był płynny?
O ile w przypadku drugiego pytania do odpowiedzi można dojść sposobem prób i błędów tak pierwsze pytanie wymaga zgłębienia tematu.
Otóż jeśli nie posiadamy aparatu który fabrycznie posiada funkcje interwał czyli np. nikona, możemy wysterować aparat na dwa sensowne sposoby. Pierwszy to wężyk spustowy z funkcją interwał, drugi sposób jeśli używamy aparatu firmy canon to zajrzenie na stronę niezależnego oprogramowania http://magiclantern.fm/ które to oprogramowanie powoduje utratę gwarancji ale rozbudowuje aparat o nowe funkcje m.in interwał.
Jeśli sprawa wyzwalania aparatu jest już za nami wróćmy do częstotliwości wykonywania zdjęć.
Jeśli obiekt porusza się stosunkowo wolno jak np. chmury odstęp pomiędzy zdjęciami może być na poziomie 2 sekund. Im szybciej poruszają się obiekty w kadrze tym odstęp musi być mniejszy żeby ruch był płynny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *